architectuurkritiek volgens Macedonische jongeren - Reisverslag uit Komotiní, Griekenland van Teun Vries - WaarBenJij.nu architectuurkritiek volgens Macedonische jongeren - Reisverslag uit Komotiní, Griekenland van Teun Vries - WaarBenJij.nu

architectuurkritiek volgens Macedonische jongeren

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Teun

29 April 2008 | Griekenland, Komotiní

PLEASE JUST ASK IF SOMEONE WANTS AN ENGLISH VERSION THAN I'LL WRITE IT

Laat ik eerst en vooral zeggen dat ik de vorige keer vooral de incidenten heb beschreven die me het meest geraakt hebben (letterlijk en figuurlijk) iha. was t best veilig in Albanie, Kosovo enz. maar t leven speelt zich af op straat hier dus ontmoet je 99 aardige mensen en ook af en toe 1 klootzak. Sindsdien trouwens in Macedonie, Bulgarije en Griekenland vooral leuke en aardige mensen ontmoet en niet meer bekogeld.

ARCHITECTUUR VOLGENS MACEDONISCHE JONGEREN:
In een dorpje genaamd Radovis vroeg ik de weg aan een groepje jongeren naar Strumica. Dat zijn inderdaad dorpjes waar de wegen sinds de Romeinen niet meer veranderd zijn. Ze wezen me de weg en ik ging heen. Een stuk verder sloeg ik rechtsaf de akkers in en begon mn tent op te zetten voordat de zon onderging. Niet veel later hadden 4 jongens me al ontdekt, het waren dezelfde die me zojuist de weg hadden gewezen (of het keienpad hadden gewezen). Eentje sprak een beetje Engels. Ze bleven alsmaar kijken terwijl ik rustig mn tent op aan het zetten was enz. enz. enz. Later realiseerde ik me dat een van hen me aanbood in zijn huis te komen slapen en daarop wachtte maar dat verstond ik niet. Ik begon al te vermoeden dat ze zouden blijven staan kijken totdat ik gegeten had en in slaap zou vallen en de volgende dag zouden ze dan om 7h er nog staan. Om ze gunstig te stemmen deelde ik m'n zelfgemaakte ansichtkaartjes uit met 'groeten uit Eindhoven' erop. Er staat het gebouw de Kennispoort op, een zelfgemaakte foto gezien vanaf de Dommel. Een van hen vroeg 'is this your house???' Om van een lastige uitleg over de kamer van koophandel af te zijn zei ik maar 'yes'. But, it's not finished!?
...

Dit was voor mij een groot leermoment. Inderdaad is het ronduit decadent hoe de Nederlandse hedendaagse postmoderne architectuur zich ontwikkelt. Jawel, het is technisch mogelijk een gebouw met z'n grote uitkragingen en gelijmd metselwerk onder de uitkragingen te maken maar logisch is het allerminst. Opgemerkt moet worden dat de vraag 'but it's not finished?!' komt van een kind dat opgegroeid is op t Macedonische platteland waar net als overal in de Balkan de blokvorm met evt. een zadeldak preveleert. Dit is energetisch de beste vorm voor een gebouw en zelfs grote flats in het oostblok kennen daarom ook de blokvorm. Ik realiseerde me dat de hedendaagse Nederlandse architectuur steeds decadenter wordt puur om nog meer op te vallen. De architectuur van de monumenten. De kennispoort is natuurlijk een monument en de vorm kan conceptueel best verklaard worden maar maakt m niet minder decadent. Het doet me heel veel goed door het voormalige oostblok te fietsen. Vaak zie ik lumineuze oplossingen voor praktische problemen die zeker niet slechts geldig zijn in bijv. Macedonie. OK genoeg architectuur.

Vane en Alexander, 2 van die jongeren, kwamen later op de avond nog terug met cola en koekjes. Het regende. Ik zei nog 'please go home, it rains!' 'yeah, so?' zeiden zij. De regen deerde ze niet, ze vonden t bijzonder dat er iemand uit Nederland langs kwam gefietst, daar moest cola op gedronken worden, in de regen.

GRIEKENLAND
Shit shit shit ik realiseer me dat ik Bulgarije en Kosovo over sla. Helaas is het al 18.11 en ik moet nog een plek zoeken om te slapen en nog eten koken.
OK over Griekenland ga ik ook nog niks zeggen dat spaar ik allemaal op voor de volgende keer. Alleen een stukje Kosovo. In Prizren zochten Roger, Simon en ik een goedkoop hotel. Voor 30 euro vonden we een goed verstopt hotel pal naast de KFOR legerbasis. De Duitse vlag wapperde fier boven Prizren. In Kosovo is de Duitse troepenmacht - vind ik - overdreven aktief, maar goed, het zal wel nodig zijn. In Kosovo wonen 80% Albanezen, in Joegoslavische tijden werd het bestuurd en onderdrukt door de Servische minderheid. Na Tito's dood begon hier in 1988 de Kosovaarse opstand die uiteindelijk tot de opsplitsing van Joegoslavie zou leiden - so I've been told. De eigenaar van het hotel was een eigenaardige man. Hij droeg prachtige kleren en sprak redelijk Frans en Duits. Op mijn vraag hoe hij dit geleerd had bleef hij uitermate vaag. Hoe kan iemand met zo'n hotelletje met uitzicht op de KFOR basis leven? Ik heb zo mn vermoedens maar ik zal ze niet op internet zetten. De goede lezer kan ze wel bedenken. Wel een ander verhaal van een Albanees.

Hij was 26, 1 jaar jonger dan ik. Op zn 17e besloot hij al z'n geld bij elkaar te leggen en aan iemand te geven die hem een plaats in een vrachtwagen naar Engeland te regelen. Zo geschiedde. Hij wist niet goed hoe Engeland eruit zou zien maar wel dat er werk zou zijn. Eenmaal in Dover dacht hij dat hij er nog niet was. Hij had wolkenkrabbers verwacht en grote rijkdom. Dus bleef hij zitten, helemaal tot aan Wales. Daar had hij er genoeg van en sprong eruit. Hij sprong midden op de weg in een stadje in Wales en werd meteen opgepakt. Metteen. Door een vrijwilligersorganisatie in Wales. Zij ontfermden zich over hem en boden hem werk en een slaapplek. Zo leerde hij ook Engels en illegaal leefde hij 5 jaar in Engeland. Hij werkte in de bouw. Na 5 jaar - hij had inmiddels een illegale auto - werd hij opgepakt door de politie voor een kleine overtreding. Hij had allicht geen paspoort of ID en werd teruggestuurd naar Albanie. De afgelopen 4 jaar heeft hij geen flikker uitgevoerd. Hij zou werk kunnen zoeken in Tirana maar dan zou hij werken om een appartementje te kunnen betalen, meer niet. Liever bleef hij bij zijn familie in een bergdorpje in het noorden van Albanie. Hij spaart nu om weer naar Europa te gaan illegaal. Daar is wel werk waar je wel iets mee verdient. Het is raar om dat aan te horen. Veel mensen in Albanie leven ook van hun familie in het buitenland die hen zwart geld opstuurt. Zelf zijn ze lam geworden.
Jaja, het is wat. Ik denk dat ik maar gewoon terug kom naar Nederland - ooit - en daar mezelf ga realiseren dat ik heel veel geluk heb in t goeie land geboren te zijn - en dan werk zoeken aldaar.

Volgende keer weer meer foto's
Groetjes Teun

  • 29 April 2008 - 19:37

    Mama:

    hoi Teun, hoe kom je op zo,n goed idee en dan doel ik op de laatste alinea
    ik zie wel dat je je erg goed vermaakt, geniet ervan, ik mis alleen onder de foto's wat tekst, kijk maar 'ns op de site van Inge dan weet je wat ik bedoel.
    heel veel groeten uit Lind

  • 30 April 2008 - 17:47

    Tante Francine:

    ja Teun, het is een groot recht om in Nederland geboren te zijn. Wat leuk, dat die jongens bij jou op bezoek kwamen om te vieren dat een gezellige, gezonde Hollandse jongeman in Macedonië gaat fietsen. Wat een bijzonder verhaal van die jongen die in Wales gewerkt en gewoond heeft en door een incident helaas nu weer in zijn geboorteland terecht gekomens is. Teun, ik geniet steeds van je verhalen en ik zie uit naar je foto's!!!
    tot de volgende keer....

  • 03 Mei 2008 - 09:41

    Nick:

    he teun, erg mooie verhalen allemaal! Ook ik ben wel benieuwd naar de foto's erachter.

    Update vanuit wielrennend NL: vorige week hebben thijsje, edon en ik de mergelland-route gefietst. Was wel zwaar, maar erg gaaf om uitgereden te hebben. Nu volop doortrainen voor Limburgs Mooiste 17 mei.

    Heel veel plezier en avontuur nog daar.

    Nick

  • 03 Mei 2008 - 20:00

    Amaigoos:

    Hee Teun,

    Zodat je heerlijk decadente architectuur kunt ontwerpen? Ben blij dat we dat hebben, jong!

    Joep

  • 04 Mei 2008 - 13:13

    Clément:

    Hello,

    J'espère que ton voyage en Iran se passe bien. C'est un voyage courageux, encore plus pour une femme! Mais ce n'est pas ton cas heureusement. Je me demande si il ne fait pas un peu trop chaud pour y faire du vélo.

    J'ai bien regardé le livre de Hertzberger que tu m'as envoyé. C'est à mon avis vraiment un bon livre pour étudiants en architecture parce qu'il parle souvent d'architecture comme un sociologue, en analysant la façon de vivre des gens. On sent que cet architecte est très généreux notamment dans ses projets de logements.

    Il faudra que tu me donnes ton adresse aux Pays-Bas, je ne crois pas l'avoir. Pour que je te renvoie le livre et plus peut-être.

    Bon voyage, A+

    Clément

  • 04 Mei 2008 - 20:55

    Jan M.:

    Teun, verdommewatdoeje.nu je beseft toch wel dat je van al dat gereis steeds rijker wordt. Over decadentie gesproken! Maar ik ben erg onder de indruk van de verhalende weergave van je reis. Sometimes you feel lonely at the planet. Sometimes you wanted to be lonely (als ze je blijven bekogelen).
    Maar alles is winst. Geniet van je verdere ervaringen en bouw ook eens een feestje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Komotiní

Leende - Tatvan

hallo allemaal!

WIE & WAT???
Voor diegene die het nog niet wist, ik ben Teun, 26 jaar, afgestudeerd aan de TU in Eindhoven als bouwtechnisch ontwerper en nu ga ik proberen naar Iran te fietsen. Als 't niet lukt is 't niet erg. Op www.teundevries.tk staan o.a. verslagen van m'n oude fietsreizen, ter leering ende vermaeck.
Sinds m'n eerste fietsvakantie in 2001 ben ik verslaafd geraakt aan deze manier van tijd besteden en ik heb nog geen zin om te gaan afkicken. Integendeel: ik sta op het punt te beginnen aan de langste fietsvakantie die ik ooit gemaakt heb!

WAAROM IRAN???
Gewoon, ik heb zin om een eind te gaan fietsen. Natuurlijk, Iran heeft een oude cultuur en het lijkt me cool om weer eens door medina's te struinen en om 5.30 opgeroepen te worden voor het gebed, kortom om in een cultuur te leven die zo ver mogelijk afstaat van de Nederlandse cultuur. Maar Iran is niet het doel. Ik hoop vooral onderweg veel nieuwe, mooie, interressante, leerzame dingen te gaan zien en mee te maken. Dat is het doel! Elke dag goed om me heen kijken wat er te zien is en hoe mensen leven. Ik ga in april, mei en juni, dat zijn geen vakantiemaanden en de gebieden waar ik doorheen wil fietsen zijn niet allemaal even toeristisch dus ik zal me eerder een lamme flikker voelen die eigenlijk had moeten werken dan een toerist. Wat valt er te leren van de cultuur in de binnenlanden van Turkije bijvoorbeeld? Dat weet ik ook niet. Misschien wel wie je zelf bent en wat je zoekt? Dat soort dingen.

"ookal is de vreemdeling nog zo slim, hij is blind"
(quote uit "een goede man slaat soms zijn vrouw" van Joris Luyendijk)

Als dat zo is zie ik wel dingen maar tegelijkertijd zie ik de dingen ook niet zoals ze zijn. Theaterstukken worden opgevoerd voor mij, de rijke toerist uit Nederland. Ik ben benieuwd!

"houd contact met andere mensen"
(Iraanse kameeldrijver tegen een Engelse toerist)

Globaal toerisme is een manier om in contact te komen met andere culturen en daar kunnen beide van leren
Maar....
Het globale toerisme is ook een ecologische, economische en culturele ramp. Wat te denken van de gigantische milieuvervuiling van al het toeristentransport (met name het vliegtuig)? Wat te denken van de vakantieparadijzen voor rijken in arme gebieden die leiden tot desintegratie, jaloezie en een kloof tussen rijk en arm? Wat te denken van culturen die overhoop worden gegooid om aan de wensen van de (westerse) toerist te voldoen?

En wat doe ik daaraan? Ik ben onderdeel van dat systeem, alleen fiets ik en vlieg ik niet, ik plant m'n tent het liefst bij mensen in de achtertuin en slaap zo min mogelijk in hotels, ik kan boerekool en McD. wel een tijdje missen en eet wat de pot schaft... maar toch... ik kom uit het rijke Nederland en ik fiets. Dat ziet iedereen. Dat gaat vast en zeker allerlei reacties oproepen, met name in afgelegen, van God en Allah verlaten dorpjes. Mijn wapen is vriendelijkheid en respect. Eens kijken of ik daar verder mee kom dan het voltallige Duitse leger ooit geweest is ;-)

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2008

Tatvan gehaald! :)

22 Mei 2008

heit in de kop

15 Mei 2008

tessikur Halil

06 Mei 2008

afgezet in Istanbul

29 April 2008

architectuurkritiek volgens Macedonische jongeren
Teun

hallo allemaal! WIE & WAT??? Voor diegene die het nog niet wist, ik ben Teun, 26 jaar, afgestudeerd aan de TU in Eindhoven als bouwtechnisch ontwerper en nu ga ik proberen naar Iran te fietsen. Als 't niet lukt is 't niet erg. Op www.teundevries.tk staan o.a. verslagen van m'n oude fietsreizen, ter leering ende vermaeck. Sinds m'n eerste fietsvakantie in 2001 ben ik verslaafd geraakt aan deze manier van tijd besteden en ik heb nog geen zin om te gaan afkicken. Integendeel: ik sta op het punt te beginnen aan de langste fietsvakantie die ik ooit gemaakt heb! WAAROM IRAN??? Gewoon, ik heb zin om een eind te gaan fietsen. Natuurlijk, Iran heeft een oude cultuur en het lijkt me cool om weer eens door medina's te struinen en om 5.30 opgeroepen te worden voor het gebed, kortom om in een cultuur te leven die zo ver mogelijk afstaat van de Nederlandse cultuur. Maar Iran is niet het doel. Ik hoop vooral onderweg veel nieuwe, mooie, interressante, leerzame dingen te gaan zien en mee te maken. Dat is het doel! Elke dag goed om me heen kijken wat er te zien is en hoe mensen leven. Ik ga in april, mei en juni, dat zijn geen vakantiemaanden en de gebieden waar ik doorheen wil fietsen zijn niet allemaal even toeristisch dus ik zal me eerder een lamme flikker voelen die eigenlijk had moeten werken dan een toerist. Wat valt er te leren van de cultuur in de binnenlanden van Turkije bijvoorbeeld? Dat weet ik ook niet. Misschien wel wie je zelf bent en wat je zoekt? Dat soort dingen. "ookal is de vreemdeling nog zo slim, hij is blind" (quote uit "een goede man slaat soms zijn vrouw" van Joris Luyendijk) Als dat zo is zie ik wel dingen maar tegelijkertijd zie ik de dingen ook niet zoals ze zijn. Theaterstukken worden opgevoerd voor mij, de rijke toerist uit Nederland. Ik ben benieuwd! "houd contact met andere mensen" (Iraanse kameeldrijver tegen een Engelse toerist) Globaal toerisme is een manier om in contact te komen met andere culturen en daar kunnen beide van leren Maar.... Het globale toerisme is ook een ecologische, economische en culturele ramp. Wat te denken van de gigantische milieuvervuiling van al het toeristentransport (met name het vliegtuig)? Wat te denken van de vakantieparadijzen voor rijken in arme gebieden die leiden tot desintegratie, jaloezie en een kloof tussen rijk en arm? Wat te denken van culturen die overhoop worden gegooid om aan de wensen van de (westerse) toerist te voldoen? En wat doe ik daaraan? Ik ben onderdeel van dat systeem, alleen fiets ik en vlieg ik niet, ik plant m'n tent het liefst bij mensen in de achtertuin en slaap zo min mogelijk in hotels, ik kan boerekool en McD. wel een tijdje missen en eet wat de pot schaft... maar toch... ik kom uit het rijke Nederland en ik fiets. Dat ziet iedereen. Dat gaat vast en zeker allerlei reacties oproepen, met name in afgelegen, van God en Allah verlaten dorpjes. Mijn wapen is vriendelijkheid en respect. Eens kijken of ik daar verder mee kom dan het voltallige Duitse leger ooit geweest is ;-)

Actief sinds 09 Maart 2008
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 32300

Voorgaande reizen:

10 April 2009 - 01 Mei 2009

I ran

08 April 2008 - 06 Juni 2008

Leende - Tatvan

Landen bezocht: