tessikur Halil - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Teun Vries - WaarBenJij.nu tessikur Halil - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Teun Vries - WaarBenJij.nu

tessikur Halil

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Teun

15 Mei 2008 | Turkije, Ankara

ENGLISH BELOW

Groeten uit t onrustige Egirdir. Wat 1 jongen al net voor onrust kan zorgen n de keuken, hij zit de hele tijd te bellen en te schreeuwen naar de mensen op straat vanaf de 2e verdiepng. Maar met mij gaat t prima. Ik ben waar ik wil zjn: in de bergen. De hele dag geklommen, beetje gedaald, weer geklommen en weer gedaald naar een meer op 914m. Lager zal ik de komende maand ook net meer komen, hoe verder ik naar het oosten fets hoe hoger t wordt - en ook kouder, das wel fjn. Er liggen dus nog orkas op de bergen hier :) je weet wel, de bergen die op de top evenveel wit als zwart zjn. Egirdir ligt zoals je op de kaart ziet een 200km boven Antalya, in het binnenland dus maar t is hier zeker niet armoedig; boeren rjden ook op tractors rond en in de winkels is alles te koop wat je maar wil, Turkije is dus welvarender dan ik in ieder geval gedacht had. En nog veel fijner: de enige die met stenen gooit ben ik zelf :) de kinderen op straat zijn wel nieuwsgierig maar ik kan me niet voorstellen dat ze ooit met stenen gaan gooien (misschien is t morgen weer anders wie weet, laten we het beste hopen en voorbereid zjn op t ergste). Ik heb overgens alleen maar wat stenen rchtng honden gegooid die t op mjn kuiten gemunt hadden. Geraakt heb ik ze niet.

Eens zien, na even bijgetankt te hebben in Istanbul met ons mam en Sjoerd ben ik weer terug gegaan naar de prachtige camping in Butaniya (een aanrader). In de bus zat ik naast een Turkse jongen de me z,n oortje leende, t was Portishead, toch heeft dat ook wel wat, met een auto (of bus) op reis en als achtergrondmuziek Portishead en dan maar rijden over de eindeloos lange wegen hier. Turkje is best dunbevolkt. In Edremit moest ik er uit maar vergat 1 van m,n 2 tassen. Stom stom stom. Ik ging meteen naar t busstation en legde uit dat ik mn bagage vergeten was. Van de NS in Nederland weet ik dat je dan eerst voor 10 euro moet bellen naar 1 of ander callcenter en als je geluk hebt kun je t 2 dagen later in Utrecht ophalen, ook voor een vergoeding. Goed geregeld noemen ze dat. In Turkije is van alles natuurljk ,slecht, geregeld: de man achter de balie belde zijn collega, de steward in de bus op (jawel, de tourngbussen n Turkje hebben stewards die je de hele tjd gratis vol douwen met thee en cake; een aanrader de Turkse bussen) en hij kwam met dezelfde bus een uur later terug en gaf mn bagage af. Ondertussen kon ik in Edremit dineren en natuurljk thee drnken en probleem opgelost :)

De volgende dag was ik naar Bergama gefietst. Helaas, om 16.30 kwam ik aan bij t Pergammon, een half uur voor sluitngstijd. Onderweg ernaartoe heb ik wel alles al gezien :) bovendien boven op de heuvel nog een paar mooie foto,s gemaakt. Tip: als je t voetpad neemt kom je bij een hek daar zit een gat in, zo kun je al jaren gratis naar binnen.

Eens zien, een paar dagen later fetste ik door Akishar. Ik gng in t centrum op een terras zitten en bestelde een thee en zoals altjd komen er dan vanzelf mensen bj zitten. Dit keer 3 mensen die voor de Turkse luchtmacht werken. Ze konden goed Engels en gaven me een paar blaadjes mee met daarop hele belangrijke Turkse zinnetjes zoals ,ik kan geen Turks, maar mag ik hier kamperen?, heel belangrjk want probeer maar eens aan een Turkse boer ut te leggen wat je op z,n land van plan bent. Op een gegeven moment heb ik maar gezegd dat ik echt verder moest want de ober bleef maar bijschenken (voor niks natuurljk).
En zo gaat t elke dag, waar je ook komt krjg je gratis drinken en eten.

De terras-truc was zelfs in t zeer toeristsche Pamukkale gelukt! Ik kwam aan in Akköy, net ten noorden van Pamukkale, en bestelde een broodje in een lokaal restaurantje. Eerst een praatje maken met de bedienng en dan pas vragen naar een goed en goedkoop hotel of een camping. Geheit dat ze je dan een goed adres geven (van een vriend bijv). En zo kwam ik 2km van t zeer toeristsche Pamukkale in een achteraf campingje uit (niet te vinden) voor 5 euro. In Pamukkale ben ik helemaal los gegaan met fotos maken, zo mooi is t. T is een Romeinse stad aan een bron. Uit de bodem komen daar allerle mineralen enz uit de grond. Wat er precies allemaal uit de grond komt weet k niet, ga er heen ga er heen als je naar Turkije gaat!

En gisteren had k met hulp van Hallils info bij een autogarage geslapen in een achteraf dorpje. Eigenljk waren t wel 10 kleine garages bj elkaar en ik stond ervan te kjken hoeveel mensen er werkten. Alles repareerden ze waar maar een benzine motor in zat, van brommers tm vrachtwagens. Daar hoorde natuurlijk ook een theehuis bij gerund door een jongen van mijn leeftijd. Hij staat ook op een foto. Volgens mj was hj ofwel hartstikke gek ofwel geniaal. Grappig was ie in ieder geval. Vandaag ten slotte moest ik ook nog komen kjken in een slachthuis. Zonder erbij na te denken zj ik OK! Dat had k beter niet kunnen doen. Plotseling stond ik n een lege rumte, betegeld met witte tegeltjes en daar kwam de koe al binnen. Slk... de dood was egenlijk heel stil en heel sober. Iemand sneed in 1x de keel door van de koe en iedereen was stil, zelfs de koe, alleen t bloed hoorde je klateren en galmen door de lege ruimte. Heel gek, op t moment dat t mes erin ging zag ik dat de koe plotseling geen koe meer was maar een homp vlees. Zo gaat t al eeuwen en zo zal t altijd gaan. Op zich iets heel gewoons maar toch wel bijzonder - hoe simpel het ook is. Leven en dood van de koe, nu heb k allebei gezien, de geboorte van een kalfje bj Hein van Kuyk en nu dus hoe het endigt. Ik ben beneuwd hoe lang ik nu vegetarier blijf. Het zag er allemaal ontzettend onsmakelijk uit en de koe leek te willen zeggen: wat heb je me nou aangedaan?

Nouja, genoeg, gelukkig fietste ik vandaag door mooie bergen met bloemen in bloei dat stemde me weer vrolijk. Dit meer hier is prachtig. Turkije is prachtg. Zeker nu, n mei.


ENGLISH

Hey Merce thank you for your message! Here you have more pictures about Turkey! All of you. In short: I begin to like Turkey more and more. People are very curious what you are doing and if you can speak just a few words of Turksh many doors go open, doors you never expected to open before. In short, I learnt that all Turksh like to show what they have. Most tourist don,t like this, they want to decide for themselves where they want to eat and what they want to buy but here it is a sign of respect to show some interest for the man that sells his trade to look at it for a while, even if you are not interested and you tell it, he won,t be angry. Also with arranging a hotel it is better to do some smalltalk first, then look at the room, make a compliment and then start to discuss about the price.

Well, why I like cycling through Turkey so much? For example last week I crossed Akishar. When I had to stop for a red traffic light I decided to stop a bit longer and drink a tea at the terrace right where I was standng. At the terrace some men joined my table and we started a conversation. After many tea,s and some cake and some coffee (most of them for free) and - very important - some small notes with useful Turksh phrases like ,can I camp on your land dear farmer?, I continued my trip. With the car I certainly would not have met so much people because the car is a capsule. Nevertheless, probably all of my future holdays will be with a car because I just bought one before I went on ths bike holiday and I am sure that I will get addicted to it. Yes, luxury is something you get addicted to very fast but to get used to a more primtve (and uncomfortable) way of livng that,s very hard and maybe you always keep on demandng for the luxury you once had. blablabla

Well, yesterday I stayed at a car,motor and truck repair garage, also combinated wth a tea house (of course, this is Turkey) and a slaughterhouse. With fully being conscious of it, this morning I was watching how a big cow was killed and slaughtered. Yak. Now I,ve become a vegitarian. Curious for how long...

OK I,m gong to Konya now and then to Cappadoccia, the national park of Göreme. See you soon, sure there will be internet over there. Greetngs from the beautful lake Erdr

  • 15 Mei 2008 - 17:09

    Susan:

    hae teun! bedankt voor je mal en felctates! wat een grappge taal krjg je als je de , weglaat:) leuk om je verhalen weer te lezen en fotos te zen, wat moet het moo zjn daar! nog heel veel plezer en geluk! lefs, susan;)

  • 16 Mei 2008 - 08:05

    Guido:

    Hallo Teun,

    Ik je berichten met veel interesse gelezen.
    Het verhaal van de gewone man/vrouw ter plekke "ophalen en ervaren" is de meest zuivere manier van je blik verruimen volgens mij. Succes met het vervolg van je reis.

    Groeten,

    Guido

    P.s. het weglaten van de "i" is tevens een prakische manier om je aan de last van het spreekwoordelijke "puntje op de i zetten" te onttrekken ;-)

  • 16 Mei 2008 - 14:59

    Tante Francine:

    Ha die Teun,
    inderdaad, Turkije is prachtig hè! Jaren geleden ben ik ook in de mooie plaats Pamukkale geweest! Hoe ist met je kuiten?
    Veel vlees eruit? De foto's zijn echt heel mooi, ik geniet ervan.
    Heel veel plezier en je ziet er goed uit>
    groetjes van Fabian en Frank

  • 16 Mei 2008 - 17:06

    Fam. Snoeijen:

    Ha die teun,

    Wat heb jij al veel moois gezien en mee gemaakt. En wat zal Joost het fijn vinden dat je ook wat over die tractoren kunt vertellen! Tja jongen, wat je vertelt van die koe dat is natuurlijk ook het echte leven. Maar inderdaad als je dat van dichtbij mee maakt is dat een grote indruk die je niet snel zal vergeten. Nog veel plezier en tot de volgende keer.

    gr. vanuit Nuenen

  • 16 Mei 2008 - 21:37

    Joep:

    als je avonturen net zo avontuurlijk en bijzonder zijn als het lezen van een text zonder I's dan werpt jouw zwervend bestaand een meer dan bijzondere kijk op de hedendaagse samenleving Teun.

    AMAI

  • 21 Mei 2008 - 20:07

    Ommel:

    Ha Teuntje,

    Ik hoorde die vogels in je videofilmpje, niet normaal zeg...en ik zag de bloemen op die ene foto, WOW! als ik er hier al zo van kan genieten wat moet er dan door jou heen gaan... en wat een prachtig land ! Als het niet deze zomer is dan ga ik er toch zeker de volgende zomer heen.
    Blijf beseffen hoe bijzonder het is wat je doet. Fijn dat je toch nog zo regelmatig een pc kan vinden om ons te berichten,al is het dan zonder ietjes.
    Die laatste twee korte zinnetjes waren wel heel erg grappig.
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Ankara

Leende - Tatvan

hallo allemaal!

WIE & WAT???
Voor diegene die het nog niet wist, ik ben Teun, 26 jaar, afgestudeerd aan de TU in Eindhoven als bouwtechnisch ontwerper en nu ga ik proberen naar Iran te fietsen. Als 't niet lukt is 't niet erg. Op www.teundevries.tk staan o.a. verslagen van m'n oude fietsreizen, ter leering ende vermaeck.
Sinds m'n eerste fietsvakantie in 2001 ben ik verslaafd geraakt aan deze manier van tijd besteden en ik heb nog geen zin om te gaan afkicken. Integendeel: ik sta op het punt te beginnen aan de langste fietsvakantie die ik ooit gemaakt heb!

WAAROM IRAN???
Gewoon, ik heb zin om een eind te gaan fietsen. Natuurlijk, Iran heeft een oude cultuur en het lijkt me cool om weer eens door medina's te struinen en om 5.30 opgeroepen te worden voor het gebed, kortom om in een cultuur te leven die zo ver mogelijk afstaat van de Nederlandse cultuur. Maar Iran is niet het doel. Ik hoop vooral onderweg veel nieuwe, mooie, interressante, leerzame dingen te gaan zien en mee te maken. Dat is het doel! Elke dag goed om me heen kijken wat er te zien is en hoe mensen leven. Ik ga in april, mei en juni, dat zijn geen vakantiemaanden en de gebieden waar ik doorheen wil fietsen zijn niet allemaal even toeristisch dus ik zal me eerder een lamme flikker voelen die eigenlijk had moeten werken dan een toerist. Wat valt er te leren van de cultuur in de binnenlanden van Turkije bijvoorbeeld? Dat weet ik ook niet. Misschien wel wie je zelf bent en wat je zoekt? Dat soort dingen.

"ookal is de vreemdeling nog zo slim, hij is blind"
(quote uit "een goede man slaat soms zijn vrouw" van Joris Luyendijk)

Als dat zo is zie ik wel dingen maar tegelijkertijd zie ik de dingen ook niet zoals ze zijn. Theaterstukken worden opgevoerd voor mij, de rijke toerist uit Nederland. Ik ben benieuwd!

"houd contact met andere mensen"
(Iraanse kameeldrijver tegen een Engelse toerist)

Globaal toerisme is een manier om in contact te komen met andere culturen en daar kunnen beide van leren
Maar....
Het globale toerisme is ook een ecologische, economische en culturele ramp. Wat te denken van de gigantische milieuvervuiling van al het toeristentransport (met name het vliegtuig)? Wat te denken van de vakantieparadijzen voor rijken in arme gebieden die leiden tot desintegratie, jaloezie en een kloof tussen rijk en arm? Wat te denken van culturen die overhoop worden gegooid om aan de wensen van de (westerse) toerist te voldoen?

En wat doe ik daaraan? Ik ben onderdeel van dat systeem, alleen fiets ik en vlieg ik niet, ik plant m'n tent het liefst bij mensen in de achtertuin en slaap zo min mogelijk in hotels, ik kan boerekool en McD. wel een tijdje missen en eet wat de pot schaft... maar toch... ik kom uit het rijke Nederland en ik fiets. Dat ziet iedereen. Dat gaat vast en zeker allerlei reacties oproepen, met name in afgelegen, van God en Allah verlaten dorpjes. Mijn wapen is vriendelijkheid en respect. Eens kijken of ik daar verder mee kom dan het voltallige Duitse leger ooit geweest is ;-)

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2008

Tatvan gehaald! :)

22 Mei 2008

heit in de kop

15 Mei 2008

tessikur Halil

06 Mei 2008

afgezet in Istanbul

29 April 2008

architectuurkritiek volgens Macedonische jongeren
Teun

hallo allemaal! WIE & WAT??? Voor diegene die het nog niet wist, ik ben Teun, 26 jaar, afgestudeerd aan de TU in Eindhoven als bouwtechnisch ontwerper en nu ga ik proberen naar Iran te fietsen. Als 't niet lukt is 't niet erg. Op www.teundevries.tk staan o.a. verslagen van m'n oude fietsreizen, ter leering ende vermaeck. Sinds m'n eerste fietsvakantie in 2001 ben ik verslaafd geraakt aan deze manier van tijd besteden en ik heb nog geen zin om te gaan afkicken. Integendeel: ik sta op het punt te beginnen aan de langste fietsvakantie die ik ooit gemaakt heb! WAAROM IRAN??? Gewoon, ik heb zin om een eind te gaan fietsen. Natuurlijk, Iran heeft een oude cultuur en het lijkt me cool om weer eens door medina's te struinen en om 5.30 opgeroepen te worden voor het gebed, kortom om in een cultuur te leven die zo ver mogelijk afstaat van de Nederlandse cultuur. Maar Iran is niet het doel. Ik hoop vooral onderweg veel nieuwe, mooie, interressante, leerzame dingen te gaan zien en mee te maken. Dat is het doel! Elke dag goed om me heen kijken wat er te zien is en hoe mensen leven. Ik ga in april, mei en juni, dat zijn geen vakantiemaanden en de gebieden waar ik doorheen wil fietsen zijn niet allemaal even toeristisch dus ik zal me eerder een lamme flikker voelen die eigenlijk had moeten werken dan een toerist. Wat valt er te leren van de cultuur in de binnenlanden van Turkije bijvoorbeeld? Dat weet ik ook niet. Misschien wel wie je zelf bent en wat je zoekt? Dat soort dingen. "ookal is de vreemdeling nog zo slim, hij is blind" (quote uit "een goede man slaat soms zijn vrouw" van Joris Luyendijk) Als dat zo is zie ik wel dingen maar tegelijkertijd zie ik de dingen ook niet zoals ze zijn. Theaterstukken worden opgevoerd voor mij, de rijke toerist uit Nederland. Ik ben benieuwd! "houd contact met andere mensen" (Iraanse kameeldrijver tegen een Engelse toerist) Globaal toerisme is een manier om in contact te komen met andere culturen en daar kunnen beide van leren Maar.... Het globale toerisme is ook een ecologische, economische en culturele ramp. Wat te denken van de gigantische milieuvervuiling van al het toeristentransport (met name het vliegtuig)? Wat te denken van de vakantieparadijzen voor rijken in arme gebieden die leiden tot desintegratie, jaloezie en een kloof tussen rijk en arm? Wat te denken van culturen die overhoop worden gegooid om aan de wensen van de (westerse) toerist te voldoen? En wat doe ik daaraan? Ik ben onderdeel van dat systeem, alleen fiets ik en vlieg ik niet, ik plant m'n tent het liefst bij mensen in de achtertuin en slaap zo min mogelijk in hotels, ik kan boerekool en McD. wel een tijdje missen en eet wat de pot schaft... maar toch... ik kom uit het rijke Nederland en ik fiets. Dat ziet iedereen. Dat gaat vast en zeker allerlei reacties oproepen, met name in afgelegen, van God en Allah verlaten dorpjes. Mijn wapen is vriendelijkheid en respect. Eens kijken of ik daar verder mee kom dan het voltallige Duitse leger ooit geweest is ;-)

Actief sinds 09 Maart 2008
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 32295

Voorgaande reizen:

10 April 2009 - 01 Mei 2009

I ran

08 April 2008 - 06 Juni 2008

Leende - Tatvan

Landen bezocht: