carvan cevitan - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Teun Vries - WaarBenJij.nu carvan cevitan - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Teun Vries - WaarBenJij.nu

carvan cevitan

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Teun

17 April 2008 | Kroatië, Dubrovnik

Bedankt voor al jullie smsjes, berichtjes en mails!
Eens zien, waar was ik gebleven, oja in 't zonnige Livno, Bosnie. Hoe kon ik 't vergeten, van de 9 dagen heeft t 2 dagen niet geregend, waarvan 1 in Livno en 1 gisteren, op m'n verjaardag was t ook mooi weer :)
In Livno vroeg ik iemand om een kamer. De vrouw des huizes wees me een mooie kamer voor 2 personen voor 40 Mark. Jawel, de goeie ouwe Reichsmark is de munteenheid in Bosnie. Hoewel het de Bosnische mark is heeft ie dezelfde waarde als de ouwe Duitse Mark. Maar goed, ik tekende op een blaadje dat ik m'n tent in haar tuin op wilde zetten. Aha, daarop gingen we weer naar beneden en wees ze me een eenpersoonskamer op BG voor 30 Mark die eigenlijk wel goed was. Hoe gehaaid...
De volgende dag was een echte K*Tdag. Het leukste was nog wel dat ik aangehouden werd door het leger bij Tomislavgrad. Het Nederlandse leger wel te verstaan :) twee man sterk. Het was een echte Jiskefet scene met Storm in de hoofdrol. Ik werd eigenlijk alleen maar van de weg af gedirigeerd omdat ze "DE VRIES VERWARMING" op m'n broek zagen en wel zin hadden om eens met een Nederlander te buurten, bij wijze van afwisseling van hun dagelijkse rondje patrouille rondom het Buskoj jezero (meer). Zo, zei de sergeant, als ik jou was zou ik maar eens een goeie jas aandoen want het gaat STORMEN! THUNDERSTORM! ONWEER!!! En inderdaad, zwarte wolken gloorden aan de horizon en 't werd heel koud, daarin was ik het ten zeerste eens met het Nederlandse leger, wij kunnen het goed vinden samen. Ondertussen marcheerden ze stevig rondom m'n fiets mij met vragen te bestoken. Ze konden mij - en bij deze alle lezers - ervan verzekeren dat de kust veilig is dus ik kan met een gerust hart verder fietsen. Maar niet voor meer dan 100m want toen begon het te hagelen dus ben ik maar gaan schuilen in een huis in aanbouw, het is wel goed, ik ben op vakantie en ik heb geen haast.
Onderweg liet ik ook nog m'n bob repareren bij een autogarage maar de gevolgen daarvan zag ik pas 's-avonds bij het openmaken van de bob: de carvan cevitan fles was kapot gegaan...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
alles zat onder de rooie plekzooi! alles! God wat heb ik U vervloekt. Even dacht ik eraan meteen naar huis te gaan, maar dat was geen optie. Tot aan het donker werd heb ik alles zuiver gepoetst met wc-papier en met de kraan. Ik wilde m'n tent opstellen op een volkstuinencomplex. Ondertussen kwam een ijverige Bosnische tuinierder erbij staan. Echt meehelpen deed hij niet, wel verhalen over zijn vrouw en kinderen - in goed Duits dat dan weer wel. Maar ik mocht blijven, dat was al heel wat. Verder wel mooi: hij zei dat hier in de zomer een stel Vlamingen altijd kwamen helpen in de volkstuinen (hippies natuurlijk) die iets wilden doen voor de arme mensen. Hij trok er een kop bij van "jezus wat denken ze wel niet, zo arm zij wij toch niet". Maar hij vond 't allemaal wel prima dat ze af en toe eens een paar weken kwamen.
Gelukkig had ik het meeste van m'n bagage in plastic zakken gedaan dus de ravage viel nog mee. Als je nu denkt, ach ach ach is dat nou allemaal zo erg? Aansteller! Bedenk dan hoe het is als je thuis komt en alles - alles! - wat je hebt zit onder de carvan cevitan (aanmaaklimondade dus)...
De volgende dag, op m'n verjaardag, heb ik mezelf voorgenomen in 1x de 147km naar Dubrovnik te fietsen om alle kleren in een wasmachine te doen en nieuwe spullen te kopen zoals pleisers, ORS enz. enz. enz. En daar ben ik nu dus. Het voordeel van een herberg is ook dat je allerlei leuke mensen tegenkomt. M'n verjaardag heb ik met m'n 2 roommates gevierd, twee zeer bescheiden Amerikanen uit Longbeach, California. We zijn uitgebreid uit eten geweest, t was goed zo. Vanmorgen aan 't ontbijt trof ik 3 Vlaamse vrouwen. Ook zeer plezant. (Allez, hoe zegde dat int Kroatisch "bol 't af?" Ties wat hier he met die mannen) Verder kenden ze Vader Igor ook van Studio Brussel, en 'e'en van hen kende iemand die in een paterschool was geweest met een pater die veel weg had van Vader Igor. De kinderen moesten in hun bloot in een touw slingeren en dan een meer in ... tja... want das zuiver he... jaja.

OVER DE OORLOG IN BOSNIE
Een van de redenen waarom ik door Bosnie wilde fietsen was dat ik wilde begrijpen welke impact oorlog heeft op de mensen en op het land. Ik moet voorzichtig zijn met wat ik zeg want ik ben hier maar 1 week geweest en in 2005 was ik er ook al een week. Dus wat ik gezien en geleerd heb kan best wel eens de plank misslaan - daarbij word ik gevolgd door kritische (Bosnische?) lezers. Echt begrijpen doe ik die burgeroorlog hier nog steeds niet. Ik ben veel aardige vreedzame mensen tegengekomen. Een verklaring zou kunnen zijn die van een vrouw die ik sprak: ze zei dat de Serven de gevangenen los hadden gelaten in hun leger en ook veel huursoldaten hadden aangenomen. (maar de Kroaten zullen misschien wel hetzelfde hebben gedaan?) Zo werd Bosnie een internationaal toneel voor oorlogszuchtigen. Hoe het zit met wrokgevoelens en participatie van de bevolking zelf ben ik niet te weten gekomen. Het is ook niet een onderwerp waar je over begint als je iemand net 2 minuten spreekt "he, vertel eens van de oorlog, hoe zit dat nou precies?" Los van de taalbarriere doe je dat gewoon niet - hoewel ik het wel zou willen weten hoe het zo ver is gekomen - maar dan nog kan ik me goed voorstellen dat ze er niet meer over willen praten. Het is voorbij. Nu is het weer vrede. Het is goed zo. Met de leegstand en kapotgeschoten huizen viel het na Livno trouwens ontzettend mee. Oorlog is ook geen nationaal "ding" maar lokaal: op sommige plekken werd veel gevochten, op andere niet of nauwelijks.

DUBROVNIK
En zo daalde ik af vanuit Bosnie in het chique, rijke, mooie Dubrovnik, een grote overgang. Ik wilde hier graag uit gaan zoeken waar het laatste CIAM congres plaatsvond in 1958 waar er flink geruzied werd en waarna CIAM ophield en Team 10 begon (1959 Otterloo) maar helaas, de bibliotheek en het archief zijn platgebombardeerd, ik heb er helaas niks over gevonden. Voor de architectuurliefhebbers: in het grote Team X boek staat meer informatie over de laatste CIAM congres hier in Dubrovnik, precies 50 jaar geleden. Hoe dan ook, het is in ieder geval een van die moet-je-gezien-hebben plaatsen, Dubrovnik, heel mooi, heel idyllisch.

En nu heb ik wel zin in een stukje Albanie :) Eens zien hoe het daar is.
Montenegro, Albanie, Kosovo, Macedonie, that's the plan. Wat zal het gezellig worden de komende week ;)

PS de foto's uploaden gaat vreselijk traag hier, ik zal 't later nog eens proberen, sorry

IN ENGLISH
It's going fine now, here in Dubrovnik, Croatia. A few days ago I had a bad day with lots of rain and thunderstorm (which is far from ideal for biking) and on top of that my luggage was all wasted because of a bottle of limonade that crashed inside my luggage, but except for that it's going fine. I do like a wise Iran desert-traveller advised me: i let the local people check me and talk with them. I'm travelling alone, so contact with other people is always welcome and it give energy and I always learn something.
Biking takes energy but it also gives energy, as long as I like it, I continue, next goals are Montenegro, Albania, Kosovo and Macedonija. I wish you all the best,
Teun

PS uploading the pictures goes way too slow here, I'll try it later again

  • 17 April 2008 - 12:34

    Ommel:

    Tussen de dagelijkse beslommeringen door genieten we hier van je prachtige verhalen. Super!

  • 17 April 2008 - 13:07

    Thijs:

    Allez Teun, dat klinkt allemaal zeer goed! Ik heb vanaf de zonnige oorden nog geprobeerd wat hogedrukgebieden jouw kant op te sturen, maar zo te zien hebben die wat vertraging. Over die plekzooi: het is nog altijd beter dan twee of drie van die kapotte flessen in de bob...
    Houd alles rollend en geniet van wat je tegenkomt!

  • 17 April 2008 - 15:12

    Maria Snoeijen:

    Allez,

    Gij zult lekker genieten van al 't skone wa ge tegen komt, kei veul plezante dagen! gr. maria

  • 18 April 2008 - 12:09

    Tante Francine:

    Ha die Teun,
    wat is het Nederlandse leger opmerkzaam geweest hé! Toch gezellig, zo'n gesprek en natuurlijk een goed weeradvies voor jou!!! Wat betreft de carvan, oeps!!!
    Word je sterk en slim van Teun.....
    Volgende keer het leger inhuren.
    Heel veel gezellige ontmoetingen in Albanië en ik zie uit naar je berichten. Oh,wel wat laat maar nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!


  • 18 April 2008 - 20:35

    Rieky:

    hallo Teun
    ik heb je verhaal weer met plezier gelezen en die nederlanders zo veer weg en dan tref je daar nog nederlanders verder het weer heb je nog niet mee maar je fiets maar naar zon dus Teun veel zon fiets plezier

    groeten Rieky

  • 20 April 2008 - 16:51

    Robin:

    Dju toch! Waarom limonade? Verwende westerling! Wat is er mis met water! Hehe wel klote die limonade. Maar het kan altijd erger moet je maar denken. De rest van de verhalen klinken goed! Geniet nog van de komende tijd en voortaan water drinken he!

  • 21 April 2008 - 08:14

    Carlie!:

    Hej Teun!!

    Had van jullie mam doorgekregen dat je deze site bij hield!

    Leuk al die verhalen ff van je te lezen hier! Jammer van dat slechte weer maar da komt allemaal wel goed!

    Nog heel veel plezier met de fiets en je bob erachter!!

    Groeten uit Lind!

  • 22 April 2008 - 17:05

    Guus:

    Hoi Teun
    Ik zie aan de verhalen dat het wel genieten is voor jou, nou dit is ook de bedoeling lekker genieten van de mooie dingen die je onderweg oploopt, wij doen het hier wat rustiger aan op de fiets,het blijft hier wel heel lang erg hard waaien, nou geniet er van.

    Groetejes Guus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kroatië, Dubrovnik

Leende - Tatvan

hallo allemaal!

WIE & WAT???
Voor diegene die het nog niet wist, ik ben Teun, 26 jaar, afgestudeerd aan de TU in Eindhoven als bouwtechnisch ontwerper en nu ga ik proberen naar Iran te fietsen. Als 't niet lukt is 't niet erg. Op www.teundevries.tk staan o.a. verslagen van m'n oude fietsreizen, ter leering ende vermaeck.
Sinds m'n eerste fietsvakantie in 2001 ben ik verslaafd geraakt aan deze manier van tijd besteden en ik heb nog geen zin om te gaan afkicken. Integendeel: ik sta op het punt te beginnen aan de langste fietsvakantie die ik ooit gemaakt heb!

WAAROM IRAN???
Gewoon, ik heb zin om een eind te gaan fietsen. Natuurlijk, Iran heeft een oude cultuur en het lijkt me cool om weer eens door medina's te struinen en om 5.30 opgeroepen te worden voor het gebed, kortom om in een cultuur te leven die zo ver mogelijk afstaat van de Nederlandse cultuur. Maar Iran is niet het doel. Ik hoop vooral onderweg veel nieuwe, mooie, interressante, leerzame dingen te gaan zien en mee te maken. Dat is het doel! Elke dag goed om me heen kijken wat er te zien is en hoe mensen leven. Ik ga in april, mei en juni, dat zijn geen vakantiemaanden en de gebieden waar ik doorheen wil fietsen zijn niet allemaal even toeristisch dus ik zal me eerder een lamme flikker voelen die eigenlijk had moeten werken dan een toerist. Wat valt er te leren van de cultuur in de binnenlanden van Turkije bijvoorbeeld? Dat weet ik ook niet. Misschien wel wie je zelf bent en wat je zoekt? Dat soort dingen.

"ookal is de vreemdeling nog zo slim, hij is blind"
(quote uit "een goede man slaat soms zijn vrouw" van Joris Luyendijk)

Als dat zo is zie ik wel dingen maar tegelijkertijd zie ik de dingen ook niet zoals ze zijn. Theaterstukken worden opgevoerd voor mij, de rijke toerist uit Nederland. Ik ben benieuwd!

"houd contact met andere mensen"
(Iraanse kameeldrijver tegen een Engelse toerist)

Globaal toerisme is een manier om in contact te komen met andere culturen en daar kunnen beide van leren
Maar....
Het globale toerisme is ook een ecologische, economische en culturele ramp. Wat te denken van de gigantische milieuvervuiling van al het toeristentransport (met name het vliegtuig)? Wat te denken van de vakantieparadijzen voor rijken in arme gebieden die leiden tot desintegratie, jaloezie en een kloof tussen rijk en arm? Wat te denken van culturen die overhoop worden gegooid om aan de wensen van de (westerse) toerist te voldoen?

En wat doe ik daaraan? Ik ben onderdeel van dat systeem, alleen fiets ik en vlieg ik niet, ik plant m'n tent het liefst bij mensen in de achtertuin en slaap zo min mogelijk in hotels, ik kan boerekool en McD. wel een tijdje missen en eet wat de pot schaft... maar toch... ik kom uit het rijke Nederland en ik fiets. Dat ziet iedereen. Dat gaat vast en zeker allerlei reacties oproepen, met name in afgelegen, van God en Allah verlaten dorpjes. Mijn wapen is vriendelijkheid en respect. Eens kijken of ik daar verder mee kom dan het voltallige Duitse leger ooit geweest is ;-)

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2008

Tatvan gehaald! :)

22 Mei 2008

heit in de kop

15 Mei 2008

tessikur Halil

06 Mei 2008

afgezet in Istanbul

29 April 2008

architectuurkritiek volgens Macedonische jongeren
Teun

hallo allemaal! WIE & WAT??? Voor diegene die het nog niet wist, ik ben Teun, 26 jaar, afgestudeerd aan de TU in Eindhoven als bouwtechnisch ontwerper en nu ga ik proberen naar Iran te fietsen. Als 't niet lukt is 't niet erg. Op www.teundevries.tk staan o.a. verslagen van m'n oude fietsreizen, ter leering ende vermaeck. Sinds m'n eerste fietsvakantie in 2001 ben ik verslaafd geraakt aan deze manier van tijd besteden en ik heb nog geen zin om te gaan afkicken. Integendeel: ik sta op het punt te beginnen aan de langste fietsvakantie die ik ooit gemaakt heb! WAAROM IRAN??? Gewoon, ik heb zin om een eind te gaan fietsen. Natuurlijk, Iran heeft een oude cultuur en het lijkt me cool om weer eens door medina's te struinen en om 5.30 opgeroepen te worden voor het gebed, kortom om in een cultuur te leven die zo ver mogelijk afstaat van de Nederlandse cultuur. Maar Iran is niet het doel. Ik hoop vooral onderweg veel nieuwe, mooie, interressante, leerzame dingen te gaan zien en mee te maken. Dat is het doel! Elke dag goed om me heen kijken wat er te zien is en hoe mensen leven. Ik ga in april, mei en juni, dat zijn geen vakantiemaanden en de gebieden waar ik doorheen wil fietsen zijn niet allemaal even toeristisch dus ik zal me eerder een lamme flikker voelen die eigenlijk had moeten werken dan een toerist. Wat valt er te leren van de cultuur in de binnenlanden van Turkije bijvoorbeeld? Dat weet ik ook niet. Misschien wel wie je zelf bent en wat je zoekt? Dat soort dingen. "ookal is de vreemdeling nog zo slim, hij is blind" (quote uit "een goede man slaat soms zijn vrouw" van Joris Luyendijk) Als dat zo is zie ik wel dingen maar tegelijkertijd zie ik de dingen ook niet zoals ze zijn. Theaterstukken worden opgevoerd voor mij, de rijke toerist uit Nederland. Ik ben benieuwd! "houd contact met andere mensen" (Iraanse kameeldrijver tegen een Engelse toerist) Globaal toerisme is een manier om in contact te komen met andere culturen en daar kunnen beide van leren Maar.... Het globale toerisme is ook een ecologische, economische en culturele ramp. Wat te denken van de gigantische milieuvervuiling van al het toeristentransport (met name het vliegtuig)? Wat te denken van de vakantieparadijzen voor rijken in arme gebieden die leiden tot desintegratie, jaloezie en een kloof tussen rijk en arm? Wat te denken van culturen die overhoop worden gegooid om aan de wensen van de (westerse) toerist te voldoen? En wat doe ik daaraan? Ik ben onderdeel van dat systeem, alleen fiets ik en vlieg ik niet, ik plant m'n tent het liefst bij mensen in de achtertuin en slaap zo min mogelijk in hotels, ik kan boerekool en McD. wel een tijdje missen en eet wat de pot schaft... maar toch... ik kom uit het rijke Nederland en ik fiets. Dat ziet iedereen. Dat gaat vast en zeker allerlei reacties oproepen, met name in afgelegen, van God en Allah verlaten dorpjes. Mijn wapen is vriendelijkheid en respect. Eens kijken of ik daar verder mee kom dan het voltallige Duitse leger ooit geweest is ;-)

Actief sinds 09 Maart 2008
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 32294

Voorgaande reizen:

10 April 2009 - 01 Mei 2009

I ran

08 April 2008 - 06 Juni 2008

Leende - Tatvan

Landen bezocht: